Podsumowanie projektu SWOI w Kołłątaju Drukuj

„Bądź otwarty, bądź wśród SWOICH” pod takim hasłem 11 uczniów z klas informatycznych I Liceum Ogólnokształcącego w Krotoszynie realizowało w pierwszym semestrze roku szkolnego 2012/2013 projekt „Strategii Wolnych i Otwartych Implementacji” (SWOI). SWOI to innowacyjny model projektu zainteresowania kierunkami informatyczno-technicznymi oraz wspierania uczniów i uczennic w kształtowaniu kompetencji kluczowych”.

Przedsięwzięcie współfinansowane było przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a za jego realizację odpowiedzialna była Fundacja Wolnego i Otwartego Oprogramowania w Poznaniu. Zajęcia odbywały się raz w tygodniu i były prowadzone przez pana Wojciecha Kosa, natomiast opiekunem koła był pan Piotr Szczeciński. Cały projekt został zrealizowany na wolnym i otwartym oprogramowaniu (Linux, Scratch, Lazarus oraz Arduino).

Na pierwszych zajęciach uczniowie poznawali program Scratch, dzięki któremu, w zabawny i obrazowy sposób zaczęli przygodę z SWOI. Następnie w Lazarusie, czyli zintegrowanym środowisku programistycznym tworzyli komputerową wersję słynnej gry „Kamień, papier, nożyce”, a także układankę alfabetyczną. Zmagali się z wieżą Hanoi oraz grą logiczną NIM. W razie jakichkolwiek problemów, pomocą służył opiekun koła oraz prowadzący.

Najwięcej pozytywnych wrażeń dostarczył moduł Arduino, na którym wszyscy z pasją montowali układy elektroniczne. Zabawa z diodami dawała dużo radości, a widok działającego termometru cyfrowego, zaprogramowanego przez uczniów, wywoływał na twarzach szczery uśmiech sukcesu.

Na zakończenie projektu grupa przygotowała grę „Kółko i krzyżyk” na platformie Arduino składającą się z 9 LEDów RGB i 3 przycisków do przesuwania i potwierdzenia wyboru pola. Podczas zajęć panowała miła atmosfera, wszyscy świetnie się bawili i jednocześnie zdobywali nowe umiejętności.

Projekt SWOI okazał się szczególnie przydatny osobom, które są zainteresowane tematyką szeroko pojętej informatyki oraz myślą w przyszłości o studiach politechnicznych.

 

Film prezentujący grę "Kółko i krzyżyk" na platformie Arduino

 

 

Zdjęcia z projektu: